Fekete:az ősi sötétség,káosz,az éjszaka, a feneketlen mélység,a világűr jelképe.A színekben kifejeződő élet ellentéte,a halál szimbóluma.A lemondás színe,a gyász kifejezője;számos hagyományban a gonosz erőkhöz kötődik,az ókorban az alvilág isteneihez társult.Pl.:Hádész,Plutón,Hekaté,Ozirisz színe.A kereszténységben egyrészt a halál,a gyász színe,másrészt a bűn,a pokol,a bűnhődés jelképe.A világtól,az élettől való elfordulást,az áldozatot is kifejezi.Ezért a papok, és a bencés szerzetesek ruházatuk színéül is választották.Az alkímiában a szín hiánya,a NAGY MŰ első foka,a bomlás,az erjedés,a pokolba való alászállás jelképe.
Gothic a zenében |
|
Gótika a zenében...
Gothrock:A nyolcvanas évek legelején született,némileg a dark-wave-ból származtatható rockstílus.Zeneileg meglehetősen zárt és zilált világ,áthatja a kiszolgáltatottság érzése,a sötét romantika elvágyódása,és az okkultizmus.Szövegeiben gyakori téma a halál, az elmúlás,a dance macabre.
Dark-wave:Zeneileg a metal és a pszichidelikus sound ötvözete, mind zenében,mind szövegi világában erős érzelmi kiszolgáltatottságot,depressziót tükröz.A dark-wave együttesek a szellemi érzékenység,a kiszolgáltatpttság hangadói,e stílus előadói előszeretettel öltöznek fekete ruhába.A hetvenes évek végén született rockstílus.
A gothic egy zenei stílus, amelynek egyik legfontosabb gyökere az eredeti punk zene, illetve a glam rocknak is van némi befolyása rá. Azt viszont, amit manapság gothicnak neveznek, a népzene (folk), a komolyzene és a heavy metal is nagyon befolyásolta.
A (mai) gothic szóval több gyökerekből ered és különféle stílusokat képvisel. Van
- (old school) gothic (rock) (Bauhaus, Siouxsie & The Banshees)
- batcave (habár inkább az eredeti gothicnak egy biztos formája, mint egy igazi saját stílus, amely az angol „Batcave” nevü klubban alakult ki)
- new wave (Joy Division)
- dark wave
- death rock
- gothic metal (Paradise Lost, Crematory, Umbra Et Imago)
- neofolk / darkfolk / apokalyptic folk (Death In June, Cawatana)
- dark ambient
- neo-classic
- military ambient (Atomtrakt, Krepulec)
- dark (synthie) pop
- electro (L´Ame Immortelle, Hocico)
- industrial (Whitehouse, Winterkälte)
- dark industrial
- military industrial
- noise
- dark noise
- ritual
- medieval (Corvus Corax, Helium Vola).
Azon kívül léteznek együttesek a gothic-nevű irányzatban, amelyeknek nincsen pontos megfelelés vagy több kategoriába paszolnak: Elend, Cold Fusion, Vinterriket, Irritum, Desolation Zone, Mein Tag Mit Eva, Kult, Musik & Intonation, MZ 412, Infamis, Kraina Mroku, Moon Far Away stb.
Persze sok fent említett stílus nem származik a gothic-ból vagy eredetileg nincs is semmi kapcsolata hozzá: az industrial, a metal és a noise-nak például eredetileg egész más gyökerei vannak és magukban zárt stílusokat képviseltek. Ma viszont nem ritkán vonatkoznak a gothic-ra, a gothic peddig másrészt rájuk.
Ismert magyar együttesek: Scivias, Cawatana, Árnyak, Öröm, Our God Weeps, Lautrec, Actus, Land of Charon
|
Gothic Irányzatok |
|
Victorian Goth (klasszikus, tradicionális) A tipikus goth stílus, ami a régi, romantikus korokat idézi. A 19. század, annak rémregényei, erkölcsei, és árnyai ihlették. Melankolikus, nosztalgikus lelkek választják ezt a stílust, tüntetve a jelenkor közönye, értéktelensége ellen. Gyakorlatilag a rideg jelent és jövőt temetik. A nyugati országokban gyakori és már-már megszokott, divatos irányzat. A költészet kedvelői Byron, Keats, Shelley, Baudelaire, Wilde, és E. A. Poe köteteket lapoznak. Ami a ruhákat illeti, nélkülözhetetlen a hosszú, fekete, harang alakú szoknya, a sötét fűző, a kesztyű. Fontos kiegészítő a rózsafüzér, a legyező, és a csipkenapernyő.
Vampire és Witchcraft Goth A goth stílus különleges ágazatai, a keresztény tanoktól elfordulva az okkultizmusban keresnek menedéket. A hagyományos kereszt és rózsafüzér itt már hiányzik, mind az ékszerek, mind a díszítőelemek közül. Helyettük okkult szimbólumokat, elsősorban pentagrammákat, bizonyos csoportokban fordított pentagrammákat használnak. A Vampire stílus a modern vámpírkultuszból nőtte ki magát, követőik gyakorta „vámpírszektába” tömörülnek. Néhányan még mű- vámpírfogakat is készíttetnek maguknak, olyannyira beleélik magukat a szerepükbe. Gyakori kiegészítők a lepel, a csuklyás köpeny, láncok, fehérarany ékszerek. A Witchcraft, vagyis Boszorkány irányzat egyértelműen a mágikus utat választotta. E stílus képviselői pentagrammot, vagy kelta, esetleg egyiptomi szimbólumot hordanak a nyakukban – rózsafüzér és kereszt helyett. Általános a trapézujjú blúz, és a hosszú, sötét szoknya.
CyberGoth Talán a legfurcsább goth ágazat az összes közül. Gyakorlatilag a dark-goth stílus megadta magát a pop és a punk irányzatnak, és így született meg a cybergoth életérzés. Ruháik futurisztikusak, szinte sci-fi filmekbe illő kiegészítőket hordanak. Az öltözékük alapanyaga gyakran latex, vagy lakkozott bőr. Kedvelik a testhez simuló, csillogó ruhákat; az élénk neon színeket (akár hajviseletként is). Különös kiegészítőket viselnek, mint például a leginkább úszószemüveghez hasonlító szemüveget; vagy az UV-fény alatt világító szegecselt karkötőt. Sokat foglalkoznak a jövővel, a jelenen túlmutató problémákkal. Általában elektro-industrial zenét hallgatnak, ami nem azonos a technoval (állítólag).
Gothic Lolita Elsősorban Japánban terjedt el az ezredforduló táján. A Loliták kislánynak, gyereklánynak öltöznek, és század eleji, fekete, illetve sötét ruhákban járnak. A kosztümök gyakran a 19. századi gyászruhák divatát idézik. A sminkjük a porcelánbabák arcszínét követi, így egész megjelenésük egy élő babáéhoz hasonlít. A szoknyájuk körülbelül térdig, vagy combközépig ér; általában több alsószoknyát is tartalmaz. Vastag, fekete harisnyát hordanak. Általában viselnek kalapot, és elmaradhatatlan a rózsafüzér a nyakukból.
|
|
Gothic Életérzés |
|
Nehéz feladatra vállalkozik, akik átfogó képet akar festeni e szubkultúra tagjainak belső világáról, és általános érvényű személyiségjegyeket kíván megragadni. Aki belemélyed a témába a következő a szavakkal fog a leggyakrabban találkozni, melyekkel nemcsak a tagok belső világát jellemzik, hanem külsejüket, a zenét és a művészeteket is: komor, melankolikus, energikus, dekadens, depresszív, szomorú, gonosz, ironikus, filozofikus, kétségbeesett, titokzatos.Hogy milyen a dark mentalitás? Íme Robert Smithnek, a legendás The Cure együttes énekesének, ars poeticának is beillő mondata: -Tudni, hogy minden hiábavaló, és mégis harcolni, mégis dühöngeni a fény halála ellen - ez motivál engem mindig.Az alábbiakban néhány szubkultúratag megfogalmazását olvashatjuk:Alison (egy angol gót lány): "Nem neveztem magam gótnak egy ideig ... minthogy nem éreztem magam annak! Nem hordtam fekete ruhát, nem festettem feketére a hajam, és nem gondoltam, hogy: hé, gót vagyok! Most másként érzek. Gót vagyok, és azok, a többiek, micro-gótok, akik egy estére öltöznek fel. Ha az emberek azt mondják, meg fogok változni egy nap, nevetek, mert tudom, ki és mi vagyok. Gótnak lenni egy életforma. Remélem, nem hangzik elcsépeltnek, mert valóban az. Igen, rendben, kedvelem a vámpírokat, füstölőket és gyertyákat. Kedvelem a pre-raffaelita művészetet. Imádom! Szeretem a ruhákat; a drága szöveteket, mint a bársony ... igen, feketének kell lennie ... de ez az, amit kedvelek. Szóval benne vagyok abban, amit ti gót zenének neveztek, és tudjátok mit? Igazán büszke vagyok rá ... legkevésbé arra, ahogy kinézek, de a sminkem olyan, mint a hangulatom. Soha sem tervezem meg, mit viseljek, ha utcára megyek ... tudom, hogy milyen a hangulatom belül, és ez megmutatkozik a hajamtól a ruhámig. Ilyen gótnak lenni. Nem útálom azokat, akik gótok próbálnak lenni ... akiket én micro-gótnak neveztem, csak azt utálom, ha félreértenek engem, és gúnyosan mosolyognak rám, mintha nem tudnék semmit.24 vagyok. Micsoda kor!! Úgy érzem a kor tulajdonképpen olyan lényegtelen, ha gót vagy, mert egy gót kortalan. Igen, talán, mint a vámpírok. (Mercer (1991))Dwiki szerint: "Aki valamiféleképpen darknak/gruftinak tartja magát, az akkor, - adott intervallumban ...az is. ...az a gót/dark, aki annak tartja magát. A legtöbb dark nem depressziós, és a legtöbb depressziós véletlenül sem dark. Van egy dolog, ami mindenkiben közös... (A fekete ruhákon kívül.) A zene. ...Akinek ezen zene (vagy egy része) nem jön be, arra tuti nem mondják, hogy goth/dark etc."Fieldy: "Szerintem pont a "komorság" a darkság egyedüli, igazán megfogható része. ...A darkságot a darkok szépnek tartják és nem akadályozónak.J.black: "Igazságtalannak tartanám azt mondani, hogy ezt választottam. Nem választottam, engem az élet -örömei- tettek azzá, ami vagyok. ...Alaptermészetemből fakadóan vonzódom a goth dolgokhoz, a sötétséghez, a horrorhoz, vagy olykor az elképzelt világomhoz... Ezekben a dolgokban megtalálom magam, és míg másoknak beteges, nekem szép. Szerintem mindannyian úgy érezzük, hogy van szépség a szomorúságban.-Ha a dark személyiségről beszélünk, lényeges kitérni két kardinális kérdésre. Egyik a depresszió, amely a darkhoz kapcsolódó sztereotípiák közt vezető helyet foglal el. Ezen dolgozat keretei és végzettségem nem adnak lehetőséget, hogy ebben a kérdésben érdemi választ adjak, ezért ismételten a szubkultúra tagjait, illetve hozzájuk közel állókat idézek."Az egyetlen szubkultúra, amely ünnepli az életet anélkül, hogy leértékelné, vagy alapvető kérdéseit elferdítené... A gothic az elmélkedés azon perceiről szól, amit mindannyian átélünk - ezt a nosztalgiát érzelmek szülik, saját gyarlóságunk hanglemeze." Írja Mick Mercer, aki a kezdetek óta nyomon követi a szubkultúra fejlődését, eleinte újságíróként cikkei, majd négy dark témájú könyve jelent meg. (Mercer (1996) bevezetés)Hasonló gondolatok fogalmazódnak meg a www.gothics.org/subculture című internetes oldalon is. Sok serdülő fordul meg a szubkultúrában, hosszabb rövidebb időre - "ez a kor a depresszió ideje - nyomás a családtól, a barátoktól vagy a tanároktól, hogy tökéletesek legyenek." Nagy részük megértést talál itt. Vannak olyanok is, akik mégtöbb figyelemre vágynak, és kialakítanak maguk köré egy úgynevezett "megkínzott művész" imidzset.Az igazság az, hogy "a depressziós gót már depressziós volt, mielőtt góttá vált. Gótnak lenni nem szükségszerűen jelenti, hogy: depressziósnak lenni - képesek extrém szomorúságot és hatalmas örömöt is érezni.A szomorúságnak és az örömnek megvan a maga fenséges szépsége, és úgy kell rájuk tekinteni, mint indokolt érzésekre, nem elfojtva őket, mint abnormalitás. - Tudjuk, hogy depressziós vagy, rendben. Nem gondolunk kevesebbet rólad ezért. Itt a lehetőség, hogy kifejezd azokat az érzéseket!"A kettesszámú kardinális kérdés: a "halál-mánia".Vajon mániákusan vonzódnak a halálhoz? Keresik, szándékosan siettetik azt? Vagy egyszerűen, sztoikus nyugalommal tekintenek rá?A sztereotípiával szemben, nem megszállottjai a halálnak, de a társadalom más tagjaihoz képest többet foglalkoznak vele. A halál "az érdeklődés egy témája, ezen érdeklődés mélysége, pedig személyenként változik. Képviselik azokat a gondolatokat, amelyek mindenki agyának hátuljában időznek.A halál mindig is monumentális hajtóerő volt az emberi művekben - minden, ami emberi szövevényesen rögzült a halálhoz. A társadalom kiszocializálta magát a halál valóságából, az emberek elfelejtették értékelni az életet. Ők jelképezik a halál elkerülhetetlenségének és az élet sötét oldalának elfogadását. Felfedezték az egyensúlyt a sötét és a fény közt, az élet és a halál közt. Megbecsülik az életet, és nap, mint nap a legteljesebben élik azt." |
|
Gótikus Szobrászat |
|
A gótika legmagasabb színvonalát az épületszobrászatban érte el.Az oszlop- és pillérfőkön,párkányokon,ajtó- és ablakkereteken bimbós és természetes levéldísz jelent meg.A kapukban a szobrok gyakran oszlposzobrokként,vagy szabadon álló alakokként jelennek meg.A keskeny,henger alakú testek fokozatosan megmozdulnak,és megjelenik a jellegzetes S-hajlat.Később az arcok és fejmozdulatok kifejezik az ábrázolt alakok érzelmeit.A drapéria természetessé válik,érzékelteti az alatta lévő testet is.A kőszobrok mellett jelentős volt a faszobrászat és a bronzplasztika is(szárnyas oltárok).
|
|
Gótikus Festészet |
|
A gótikus festészetben is fokozatosan megjelenik a természethű ábrázolásra való törekvés,az érzelmek megjelenítése,a környezet. A mozgás és a drapéria ábrázolása szintén finom vonalvezetést, és lágy festőiséget igényelt.Az egyre inkább visszaszoruló falfestészet mellett a táblaképek,szárnyas oltárok és kódexillusztrációk képviselték a kor divatos műfaját.Új az üvegfestészet,az ablakokon a vonal szerepe hangsúlyos,a teret oszlopos árkádok jelezték.A miniatúra-festészetben is lassan kiszorul az arany háttér,és valódi teret ábrázolnak
|
Boltok |
|
Shark 1085 Bp., József krt. 49.
Metálosoknak és gothoknak. Tartalmas, vagyis JÓ bolt. Érdemes a CD-leárazásaikkor is turkálni. ^^
Gabriel Gothic Shop A tulajdonos már otthon varr, egyeztetni lehet vele ezen az e-mail címen: -email-
Démon Budapest, VII., Erzsébet krt. 19.
Fekete Stílus A Blaha után az Erzsébet körút 19. a Blahatol par percre egy belso udvarban!
Átható füstölőszag és néhanapján füstölőköd is fogad minket. Az igényes ruhadarabok között a már-már túláradóan kedves üzletvezető segít kiigazodnunk.
Darkshop Budapest, IX. ker.Haller u. 26.
Alterego VII. kerület, Erzsébet körút, az Önkormányzat melletti udvarban
Mára leginkább bakancsokra és tornacipőkre specializálódtak. Ha bakancsot keresel, mindenképp nézz be, mert kínálatban messze a legjobb ilyen téren. Az emeleten cuki alter-emo bolt rendezkedett be.
Linkek:
Shark Fekete stílus Darkshop Alterego Headbanger
|
A szubkultúra a 1970-es évek végén kezdett kialakulni Angliában és az 1980-as évek közepére érte el csúcsát. Magyarországon ez későbbre tehető, nálunk 1989-re bontakozott ki leginkább, amikor külföldön éppen egy kisebb "pangás" volt megfigyelhető. Angliában a rossz oktatási rendszernek köszönhetően sok fiatal hagyta ott az iskolát és nagyon fiatalon (akár 16 évesen) alkalmi munkákból kezdtek élni, bolyongtak távolabbi célok nélkül, hogy aztán elrontott életük felett búslakodjanak, ennek az érzésnek a visszhangját hallották meg a dark zenék bánatos dallamaiban.Magyarországon a mozgalom kiváltó okaként a rendszerváltást jelölhetjük meg. A 70-es évekre az életszínvonal stagnálni kezdett, majd a 80-as években egyre több családnál esett az életszínvonal. 70-es évektől megfigyelhtő a társadalom kettéválása, 1988-ra a politikai helyzet is megváltozott, az életszínvonal tovább csökkent, az egyes társadalmi rétegek egyre távolabb kerültek egymástól. Nőtt a munkanélküliség és a deviancia. 1990-es évek elejére a fitalok egy részének hangulatára a pesszimizmus és nihilizmus lett jellemző. Sok család került a periféria szélére és a "szuicid hajlamú szülők hasonló gyermekein"/1/ eluralkodott a jövőtlenség, a kilátástalanság, végül ezek a gyerekek alkották a magyar dark szubkultúra javát. A romló társadalmi helyzetet az alakuló szubkultúrák jól ábrázolják. Az egész a 60-as évek galerieivel kezdődött, akiket az `56-os forradalom lázadó ifjúságának utódaiként kezelnek sokszor, őket követte a 60-as évek beat-mozgalma. Ezután jöttek a csövesek, punkok, skinheadek, 80-as évek elején feltámad az új hullám (new wave), majd underground néven értelmiségi fiatalokból álló szubkultúra verbuválódik. Újra hódít a kemény rock zene és az évtized végére alakul ki az a jelenség, amit ma dark/gothnak nevezünk. Ez a szubkultúra az, amely legjobban jellemzi a fiatalok egy részének életérzését. Az akkoriban alakuló együttesek dalszövegei világosan kifejezik a magyarországi válsághelyzetet. Magyarországon inkább darknak nevezték a mozgalmat, amely az angol sötét szóból ered, míg ennek külföldi megfelelője a goth volt. Mára már a kettő összemosodott és hazánkban is előszerettel használják inkább a goth/gothic jelzőt. A szubkultúra gyökereit az angol punk mozgalomból eredeztethetjük, azonban míg a punkok aktívabban fellázadnak az uralkodó társadalmi rendszer ellen, hirdetve a rendszer újraszervezésének szükségességét, addig a darkok inkább passzívan visszahúzódnak, így utasítva el a fennálló normákat. ők is non-komfortisták, de veszélyt nem jelentenek a társadalomra, magukra viszont annál inkább, mert a rájuk jellemző kilátástalanság miatt önpusztító életmódba kezdhetnek.
A dark/goth szubkultúra igen meghatározó eleme a zene, amely az ide tartozó fiatalok/2/ egész életének hátteréül szolgál. A szubkultúra cimkéjét a dark, goth jelzőt, az újságírók alkalmazták először 1978-ban a Joy Divisionra, majd 1979-ben, amikor megjelent a Bauhaus Bela Lugosi`s Dead című kislemeze. A zene a `70-es `80-as évek fordulóján alakult ki a new wave és a postpunk egy érdekes keveredése illetve új hajtása révén. Ebben az időben szinte egyszerre nőttek ki olyan irányadó zenekarok, amelyek mind a mai napig befolyással vannak az utódaikra. Ezek a zenekarok (Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, Joy Division, The Sisters of Mercy, The Cure stb.) később mindenféle más irányzat felé elmentek, voltak inkább rockosabb hangvételűek vagy inkább poposabbak, végeredményként pedig a dark már csak egy összefoglaló névvé vált, amely mára már számos egyéb irányzatot takar (gothic rock, industrial, neofolk, EBM, dark techno, stb.). Azonban mindegyikben közös, hogy a zene alapjaiul az erős lelki érzékenység, a belső félelmek, kitaszítottság, kilátástalanság, érzelmi kiszolgáltatottság és depresszió szolgálnak, amelyek sötét, komor hangulatúvá teszik a zenei hangzást. Az önpusztítás náluk testesül meg először zenében. Ez a belső életérzés megjelenik a külsőségeben is, a zenekarok általában teljesen feketében, tupírozott hajjal, erőteljes sminkben jelentek meg a színpadon, amely aztán a közönségre is átragadt. A publikum olyan emberekből áll, akik azonosulni tudnak a zene üzenetével, hangulatával. Az akkori zenekarok és követőik alkották a dark/goth szubkultúra első generációját, amely a 80-as évek közepére teljesen kibontakozott, majd hanyatlásnak indult. Megjegyzendő, hogy ez inkább külföldre érvényes, Magyarországon a 80-as évek vége volt a szubkultúra aranykora, ekkor alakultak olyan ma is emlékezetes zenekarok, mint a Fuck of System, Árnyak vagy a Hold.A 90-es évek elején kezdett újra feltámadni a mozgalom, új zenekarok alakultak és koncerteztek, amelyekre ismét elkezdték alkalmazni a dark/goth jelzőt. Ezek a zenekarok a régebbi nagy együttesek zenéjért lelkesedve, megpróbáltak újat alkotni, felhasználva az elődök nyújtotta alapokat. Ezek a számok még árnyaltabbak, szövegükben több a sötét romantika és az okkult elem. Ilyen zenekarok például Faith and the Muse, London After Midnight, Mephisto Waltz, Rosetta Stone, stb. Ezen zenekarok is szívesen alkalmazzák megjelenésükben a fekete színt, fehér púdert fekete szemfestékkel, a halál és az elmúlás jelképeit (koponya, kereszt, koporsók, stb.). Mostanra felnövekvő ifjúság kialakította a szubkultúra harmadik generációját, ezek a zenék és képviselőik már egyre kevésbé hasonlítanak a gyökerekre. Ezek az együttesek és főleg énekes frontemberei szolgálnak modellül a szubkultúra tagjainak. A csoport tagjai általában olyan családokban nőnek föl, ahol hiányzik a családtagok közötti érzelmi és intellektuális harmónia. Ahogy romlik a szülő és gyermek közötti érzelmi kapcsolat, úgy erősödik a zenekarok hatása. A család nem képes ellensúlyozni a fiatalokra zúduló élményt, amelyet ezek a együttesek kínálnak. Sokan válnak fanatikus rajongóikká egy-egy híresebb énekesnek (például Robert Smith a Cure énekese vagy Marilyn Manson), bálványozzák őket, jelvényeiket magukon hordják, megpróbálnak úgy öltözködni, mint a sztárok és amiben csak tudnak hasonlítani hozzájuk, azonosulni velük. A zenekarok hatása olyan erős, hogy a szubkultúra tagjai ha csak tehetik igyekeznek mind több koncertjükre eljutni, még ha az éppen külföldön is van. Jó példa erre egy-egy külföldön megrendezésre kerülő dark/goth fesztivál, ahova külön buszokkal utaznak ki a társaság tagjai. A legnagyobb ilyen rendezvény minden évben a közékori hangulatot idéző Lipcsében kerül megrendezésre (World Gothic Treffen néven), ahova minden dark igyekszik legalább egyszer eljutni. Ilyenkor Lipcse egy része teljesen átalakul, hogy a gothok minden igényeit kielégítse. A koncertek mellett színházi bemutatók, egyéb performance-ok láthatók. Hatalmas bazársor kínálja portékáit megvételre. Egy ilyen fesztivál a dark/goth személy számára maga a mennyország. Ezen kívül természetesen még más fesztiválok is vissztérően megrendezésre kerülnek évente, például Bolków Castle Party, Zillo, M`era Luna.
/1/ Aczél Zsófia: A darkok világa 1999. /2/ Aczél Zsófia: A darkok világa 1999.
Egy szubkultúra vizsgálata a kézírás alapján - Grafológiai intézet; részlet. Írta: Mezey Gyöngyi
from: anita-blake.gportal.hu
Goth Öltözködés |
|
Ez a fajta megjelenés eredetileg a ´70-es évek színes disco divatja elleni támadás volt. Az ifjúság megkreálta önmaga számára az "antidivatot", amellyel szembeszállt mind a felnőttekkel, mind a jólét világával. Valójában nem rövid életű hóbortról van szó, hanem az életstílus újfajta differenciálódásáról, hiszen az "antidivathoz" "antiideológia" is társul: "Fashion is not fashionable any more!, vagyis "A divat nem divatos többé!". Az öltözködés legfőbb funkciói az önkifejezés és az identitás kifejezése; egyszerre tükrözi az egyén belső világát és a tartozást egy közösséghez. Az "antidivat" azért sikeres, mert új értékeket és új presztízsforrásokat népszerűsít, amire a fiatal generáció "vevő". Az "antidivat" fontos vonásai a marginális jelleg, az Európán kívüli motívumok használata, az "uniszex" jelleg, a népi öltözködés bizonyos motívumainak használata, illetve, hogy megteremtette a "csináld magad mozgalmat". (König (1971) és Burgelin (1978)) A Gabriel Gothic Shop, egy a szubkultúra tagjait kiszolgáló ruhabolt, ars poeticája: "Az öltözködés lehet önkifejező eszköz, mint valamely művészeti forma, de ne egy épp divatos stílushoz való tartozást fejezzen ki, hanem egy teljes életfilozófiát. A "Gótikus romantika" nem épp a divatba jövő fetish-dark-gothic mozgalom jelmeztára, mint a plazákban most hódító fekete csipkeholmik tömkelege. Van egy szűk réteg, akinek az életformája, életfilozófiája, "stílusa" nem felel meg a közelfogadottnak. Akiket nem elégít ki, hogy bemennek egy bevásárlóközpontba, és megvásárolja az éppen aktuális fekete "dark" ruhát, hanem az uniformizálódás ellen fordulva keresnek fel minket, és csináltatnak hozzájuk illő darabot. Igazából őket szeretnénk "kiszolgálni". Akiknek az öltözködés többet jelent egy szép ruha felhúzásánál, mielőtt lemennének az éppen soron következő "dark-gothic-fetish" partyra." (www.gothic.hu) A dark/gót megjelenés a középkori gótika öltözék- és szimbólumtárából merít. Színekben a fekete dominál, de a fehér, a sötét vörös, a mélykék, a zöld és a sötét lila is szerepet kap. Anyagok tekintetében a drága kelmék: a bársony, a szatén, a csipke, a selyem, a tüll, és újabban a bőr, a gumi, a latex. Fontos szerephez jutnak a kiegészítők: kereszt, rózsafüzér, szegecsek, láncok, gyöngyök és az ékszerek, lehetőleg mind ezüstből. Kedvelt ruhadarabok a hosszú ujjú, zsabós ingek, a hosszú kabátok, a csizmák, a bakancsok, a hosszú, földig érő szoknyák, a fűzők, a tölcsérujjú felsők… Ebből a készletből válogatják össze a tagok az egyéniségükhöz leginkább illő öltözéket. A hölgyek megjelenésére jellemző a vékony, szedett, festett szemöldök, a sápadt bőr, az A-vonalúra vágott, a hosszú, egyenes vagy a rövid, tépett haj, a hosszú, fekete vagy vörös körmök, és az elmaradhatatlan smink. Az urak közül sokaknak szintén hosszú hajuk és sápadt bőrük van, olykor látható rajtuk is körömfestés és/vagy smink. Mindkét nemre jellemző a festett hajszín, a tetoválás, a piercing és a sok ékszer. Ha valaki lát egy ilyen gót csoportot "vonulni", olyan érzése lehet, mintha visszautazott volna az időben. A fekete szín használatához a mai közízlés negatív képzeteket kapcsol. Nem mindig volt ez így. A fekete szín használatának történelmi megalapozottsága is van/lehet, főleg, ha a múlttal (a gótikával) ilyen szoros kapcsolatban álló csoportról van szó. IV. Fülöp udvarában sokáig tabu volt a színes ruha, a nemesek csak feketében jártak, és utazót is csak akkor fogadtak, ha az feketét viselt. Merész Károly herceg, pedig egyenesen előírta, hogy az arisztokrácia sötét színekben járjon, és a gálaöltözet csak fekete lehet. Véleményem szerint a mélylélektani nézet, mely szerint a fekete szín a szorongást, elszigetelődni vágyást és érzelem nélküliséget tükröz, ebben az esetben nem teljesen helyes, - bár a szubkultúra tagjainak esetleges szorongási formáira vonatkozóan nem végeztem vizsgálatokat - az érzelem nélküliség a legkevésbé sem süthető rájuk. Az elhatárolódási vágy már inkább jellemző rájuk, mint azt egy tag megfogalmazta: "A fekete az a szín, ami megvéd a körülötted lévő szimpla, színes és hülye élettől. Olyan, mint egy fal vagy pajzs, ami elválaszt a társadalomtól."
|
Goth Bandák |
|
Abbonos
After Forever
Amatris
Angtoria
Apocalyptica
Arcana
Artésia
Black Leaves
Blutengel
Chalice
Charon
Children Of Bodom
Cradle Of Filth
Crematory
Dark Sanctuary
Dead Can Dance
Deathstars
Elfonia
Elis
Evanescence
Emilie Autumn
For My Pain
Gothica
Gothminister
HIM
Jesus on Extasy
Katatonia
King Diamond
Krypteria
Lacrimosa
Lacuna Coil
L´ame Immortelle
Leaves´eyes
London After Midnight
Lullacry
Lycia
Machbet
Madder Mortem
Mandragora Scream
Marilyn Manson
Moi Dix Mois
Mortal Love
Negative
Nightwish
Pain
Paradise Lost
Reflexion
Sentenced
Sirenia
Sisters Of Mercy
Siouxsie And The Banshees
Skinny Puppy
Steam Of Passion
Svenia
Tales Of Dark
The 69 Eyes
The Birthday Massacre
The Cure
The Sins Of Thy Beloved
Theatre Of Tragedy
Theatres Des Vampires
Therion
Tiamat
To Die For
Tristania
Type O Negative
Vampiria
Versailles
Within Temptation
Xandria
Zombie Girl
Magyar Bandák(kétesebb):
The Moon
October
ÖRÖM
The Moon and the Nightspirit
Leave´s Eyes
Alhana
Árnyak
Watch My Dying
|
|